نصب و راه اندازی دکل های مهاری با توجه به استفاده از آنها در اماکن شهری و پر تردد کاری بسیار حساس و دقیق می باشد و بهتر است حتما از کارشناسان فنی و متخصص استفاده شود که متاسفانه در ایران بدون توجه به استاندارد های دکل های مهاری و عللی چون رعایت نکردن فاصله مناسب و استاندارد برای نصب سیم مهار و همچنین بارگذاری های نامناسب و بدون محاسبه، باعث می شود دکل دچار واژگونی و خسارت به اموال عمومی و مردم شود.

برای جلوگیری از این حوادث رعایت موارد زیر الزامی میباشد:

دکل های مهاری به دلیل سبکی ، بیشتر در پشت بام ها نصب می شوند و در هر 9 متر و گاهی در هر 6 متر به وسیله سیم مهار از سه جهت با زاویه 120 درجه مهار می شوند . هر سکشن از یک بدنه لوله ای و اتصالات میلگردی که از طریق جوش CO2 به هم متصل شده اند تشکیل شده است . سکشن ها ( قطعات 3 متری ) به صورت مثلثی شکل بوده و هر سکشن طبق استاندارد دارای 8 ردیف پله جهت افزایش مقاومت و ایستایی دکل و همچنین سهولت برای بالا رفتن از آن طراحی شده است .

جهت جلوگیری از فرسودگی و زنگ زدگی ، دکل ها دارای پوشش گالوانیزه گرم 90 میکرون هستند

در مراحل جوشکاری حتما اطمینان حاصل نمایید تا عصائی های دکل حتما به تیرآهن مناسب جوش داده شوند.

برای دکل های بیش از 3 سکشن پایه اصلی را در مکان مناسب قرار داده و جوش دهید.

حتما از چند نقطه جوش استفاده کنید و در طی کار اتصالات جوشکاری شده تست شود و از ضد زنگ استفاده کنید.

با توجه به متراژ دکل از مهارکش مناسب استفاده کنید و از هلالی برای جلوگیری از ساییدگی سیم بکسل استفاده کنید.

از سیم بکسل خشک استفاده کنید انعطاف کمتر به ایستادگی و ثبات دکل کمک می کند البته در نظر داشته باشید در حد چند سانتیمتر امکان انعطاف برای آن در نظر بگیرید تا دکل زیر فشار شدید نباشد. به میزان هر دو سکشن می بایست از یک سری کابل مهاری استفاده کنید.

 

شرایط استفاده از دکل های مهاری

اصولا از دکل مهاری در مواردی استفاده می شود که موانع باعث شده انتقال امواج رادیویی و مخابراتی دچار اختلال گردد، در چنین شرایطی برای دور زدن موانع نیاز به نصب رادیوها یا تجهیزات مخابراتی در ارتفاعات مناسب داریم که باعث بهبود انتقال امواج گردد یا اینکه نیاز هست چندین تجهیز بر روی یک نقطه قرار بگیرند در این صورت دکل راه حل مناسبی برای این کارها می باشد.

در واقع مهم ترین کاربرد دکل مهاری در مکان هایی است که برای برقراری ارتباط به دید مناسب نیاز است. بنابراین از این نوع دکل ها برای نصب تجهیزات رادیویی و آنتن های بی سیم در شبکه تلفن همراه و نصب شبکه های رادیویی استفاده می شوند. استفاده از این نوع دکل این امکان را فراهم می کند تا در محیط های باز و یا بر فراز ساختمان های بلند از آنتن های ارتباطی استفاده کرد.

فونداسیون دکل مهاری

در ارتفاع کم و متوسط به ترتیب می توان از سینی آهنی یا تیرآهن استفاده کنید و در ارتفاع بیش از 5 سکشن استفاده از فونداسیون بتنی پیشنهاد می شود. از سینی آهنی یا تیرآهن اکثرا بر روی سقف استفاده می شود و پیشنهاد می شود دکل در مکانی که از استحکام لازم برخوردار است قرار گیرد. بنابراین با توجه به استاندارد EIA-RS-222-F حداقل عمق مناسب برای فونداسیون ها با توجه به راهکار های بیان شده و با در نظر داشتن اینکه دکل ها در مقابل وزش باد و ضربات فیزیکی امکان سقوط و واژگونی را دارند، مناسب ترین و بهترین فونداسیون ها، فونداسیون های عمیق معرفی شده است

ا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *