دکل‌ های ارتباط رادیویی یا وایرلس و دکل مخابراتی عمدتاً برای برقراری ارتباطات بی‌سیم و انتقال داده‌ها از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می‌شوند. این دکل‌ها معمولاً به عنوان ایستگاه‌های پایه در شبکه‌های مخابراتی، اینترنت بی‌سیم، و سایر خدمات ارتباطی عمل می‌کنند. روی این دکل ها می توان انواع دیش و ماهواره ها را نصب کرد

در واقع دکل رادیویی یک برج آهنی و سازه ی فلزی است که برای ارتباطات مخابراتی بین نقاط مختلف از طریق  قرار دادن آنتن های ماهواره ای مانند خطوط تلفن همراه و اینترنت، دیش های رادیویی و دیش های مایکروویو روی آن استفاده می شود. فرستادن سیگنال و آنتن دهی برای تلویزیون و رادیو و اینترنت و تلفن های همراه باید از طریق همین دکل ها صورت بگیرد.به بیان ساده با نصب دکل رادیو می توان ارتباطات مخابراتی را خیلی بهتر کرد.

انواع دکل های رادیویی

  • دکل های بازتابی

دکل خود ایستا:

دکل خود ایستا نوعی از دکل است که برای حمایت از تجهیزات مختلف مانند آنتن‌ها، دوربین‌ها، یا سایر دستگاه‌ها به کار می‌رود. این دکل‌ها به خودی خود قابلیت ایستایی دارند و نیازی به پایه‌های اضافی یا تیرک‌های حمایتی ندارند.

دکل بازتابی:

دکل های بازتابی نیز نوعی از دکل هستند که امواج را به صورت آینه منعکس می کنند. به این دکل ها، پسیو رفلکتور هم گفته می شود. در مناطق کوهستانی و صعب العبور و جاهایی که امواج به درستی نمی توانند عمل کنند، از این دکل ها که پنل های بزرگی روی آن نصب می شود، استفاده می کنند.

دکل مهاری:

دکل مهاری به دکل های سه یا چهار وجهی گفته می شود، به طور کلی دکل های مهاری زیر مجموعه ای از دکل های مخابراتی می باشند که توجه به استانداردها و اصول مهندسی در زمان نصب آنها به منظور جلوگیری از خسارت های جانی و مالی اهمیت بسیار زیادی دارد و به وسیله سیم مهار به تکیه گاه محکمی مثل زمین، دیوار یا بلوک های بتنی وصل می شوند. این نوع دکل ها به دلیل وزن پایین و سبکی وزن مزیت دارند و در مکان هایی که فضا به قدر کافی موجود باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

دکل منوپل:

این دکل ها به صورت تک پایه ای بوده و در زمین هایی که ارزش آن بالاست نصب می شود. برای نصب آن باید از جرثقیل استفاده شود. این دکل ها لرزش زیاد تری نسبت به دیگر دکل ها دارند. از این دکل ها برای آنتن دهی موبایل استفاده می شود و جای کمی را اشغال می کند.

ویژگی‌های دکل‌های ارتباط رادیویی:

  • ارتفاع و موقعیت: دکل‌ها معمولاً به صورت بلند و در نقاط مرتفع قرار می‌گیرند تا دامنه پوشش بیشتری داشته باشند.

  • نوع آنتن: بسته به نیاز، از آنتن‌های مختلفی مانند آنتن‌های جهت‌دار یا Omni استفاده می‌شود.

  • توان انتقال: قدرت سیگنال ارسال شده به میزان فاصله و کیفیت ارتباط کمک می‌کند.

  • باند فرکانسی: دکل‌ها می‌توانند در فرکانس‌های مختلفی از جمله VHF، UHF و فرکانس‌های میلی‌متری کار کنند.

کاربردهای دکل های ارتباط رادیویی:

  • شبکه‌های موبایل: عموم مردم از دکل‌ها برای ارائه خدمات تلفن همراه و داده‌های اینترنتی استفاده می‌کنند.

  • اینترنت و وای‌فای: دکل‌ها به منظور ارائه خدمات اینترنت بی‌سیم در نقاط مختلف شهرها و مناطق روستایی به کار می‌روند.

  • ارتباطات بین‌المللی: برخی از دکل‌ها به عنوان ایستگاه‌های ارتباطی برای برقراری ارتباطات بین‌المللی عمل می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *